"

Psaním naslepo, jinak také všemi deseti, ušetříte čas, nervy i peníze

10. 04. 2020 , aktualizace: 25. 04. 2020 Sdílej na SrdceMoravy

Milí čtenáři,

pokud (také) patříš mezi ty, kterým se v rámci náplně jejich pracovních činností nevyhne práce u počítače – pokračuj dále.

Pokud patříš mezi ty, kteří si (zatím) neosvojili techniku psaní naslepo – psaní všemi deseti – pokračuj dále.

Pokud máš pocit, že by ti psaní naslepo práci u počítače výrazně usnadnilo, zkrátilo čas či snad i práci zefektivnilo – pokračuj dále zcela určitě.

I ten nejrychlejší „datel“ objeví brzy své limity

Psaní všemi deseti, na slepo ZAV

Pokud ses dopracoval až sem, pak se pravděpodobně nacházíš v oblasti psaní na klávesnici někde mezi „datluji celkem obstojně“ až po „datluji fakt rychle (všema dvěma nebo čtyřma)“.

Odladěnou datlovací technikou svoji práci s klávesnicí zvládáš – a v tomto okamžiku dostáváš pomyslnou medaili za výdrž a za statečnost – zároveň však někde v koutku duše cítíš, že by to šlo lépe. Cítíš už delší dobu, že to tvé léty prověřené datlování má holt své limity. Pravda, ještě bys to mohl poctivým tréninkem krapet posunout… ale proč trénovat datlování, když na světě existuje zcela jiná dimenze psaní?

Tahle dimenze se jmenuje škola ZAV

ZAV je internetová škola využívající metodu individuální programované výuky psaní na klávesnici, jejímž autorem je Jaroslav Zaviačič, od svých 80 let čestný předseda spolku Interinfo ČR a čestný prezident světové organizace Intersteno. Školu ZAV již třicet let úspěšně vedou společně s manželkou Helenou Zaviačičovou, devítinásobnou mistryní světa v záznamu a zpracování textů a držitelkou doposud nepřekonaného světového rekordu (Jakého? O tom později.).

Proč škola ZAV?

Při přípravě na článek na téma „psaní naslepo“ jsem si udělal poměrně poctivou rešerši toho, co nám současný on-line svět v této oblasti nabízí. Je toho opravdu hodně – neplacených tzv. freeware verzí i placených služeb najdete na internetu nespočet.

A v rámci této mé rešerše jsem se několikrát proklikal právě do školy ZAV. Jako člověk, jež naslouchá (snaží se) své intuici a který na náhody nevěří, jsem se do ZAV zaregistroval.

Když mně pak po registraci přišlo na e-mail od pana Zaviačiče úvodní představení programu i školy ZAV, aktuální zpráva o úspěších studentů ZAV na české i světové úrovni, pojal jsem (znovu) podezření, že jsem udělal správně.

Rozhodl jsem se, že oslovím přímo pana Zaviačiče a zjistím, jak to s tím psaním naslepo je.

Mnoho lidí zůstalo aktuálně doma na home office a potýkají se tak se změnou životního rytmu. Možná, že je to právě doba, kdy se můžeme naučit něčemu novému. A třeba si jednou na tuto dobu vzpomeneme i tak, že to byla doba, kdy jsme skončili s datlováním a začali efektivně psát.

Poznámka redakce: Milý čtenáři, jestli začínáš tušit, že není program psaní naslepo jako program psaní naslepo a že program manželů Zaviačičových zaujímá v této oblasti zvláštní a výjimečné místo, pak začínáš tušit správně.

Slíbený rozhovor aneb Proč psát naslepo?

Pane Zaviačiči, je pravdou, že pro efektivní psaní textu není klíčovým předpokladem rychlé psaní, ale psaní bez potřeby dívat se na ruce? Proč?

Psaní správným prstokladem bez potřeby dívat se na ruce je základem, rychlost se pak už dostaví sama. Naši žáci jsou průměrně již po třiceti hodinách výuky schopni pomalu přecházet na psaní naslepo, protože učíme písmenka nikoli podle toho, kde se na klávesnici nacházejí, a ještě k tomu symetricky, ale podle frekvence a s akcentem na rozbití symetrií, abychom v budoucnu zamezili právě symetrickým chybám.

Vaše žena, je mimo jiné, devítinásobnou mistryní světa v záznamu a zpracování textů.  A je také držitelkou doposud nepřekonaného světového rekordu. Můžete nám, laikům, prozradit hodnoty tohoto světového rekordu a porovnat je, z vaší praxe se studenty, se superrychlým psaním všema dvěma?

Helena pod mým vedením skutečně získala devět titulů mistryně světa z různých disciplín, ale nejcennější je právě základní zpracování textu, v angličtině Text Production. V této soutěži se v roce 2003 stala již potřetí mistryní světa a současně tehdy dosáhla světového rekordu, který má hodnotu 956 hrubých a 928 čistých úhozů (po odečtení 100 trestných bodů za každou chybu, kterou oproti předloze soutěžící ve své práci zanechá neopravenou).

Devítinásobná mistryně světa v záznamu a zpracování textů Helena Zaviačičová (druhá zprava) s manželem Jaroslavem Zaviačičem (první zprava), Soňou Veisovou – ředitelkou OA Neveklov (uprostřed) a představiteli města Neveklova.

Helena a Jaroslav Zaviačičovi

Tento rekord zatím nikdo nepřekonal, o to jsme šťastnější, že nejlépe nakročeno k tomu má Helenin následovník, náš nejtalentovanější a nejpilnější žák Jonáš Vala, v současné době student Gymnázia v Rožnově pod Radhoštěm.

Datlující člověk se může „vyšvihnout“ až ke 150 čistým úhozům. Podotýkám čistým, tedy poté, co opraví všechny své chyby nebo mu za každou neopravenou bude strženo 100 trestných bodů.

Mimochodem: víte, kolikrát v přepočtu na minutu by dokázal ťuknout opravdový datel? 

Jaké jsou nejčastější motivy on-line studentů zbavit se datlování a začít opravdu psát?

V podstatě stejné pro všechny: nejsilnější motivací je, že sami ve své praxi – studijní, pracovní, soukromé – dojdou k tomu, že ztrácejí příliš času, bolí je záda, točí se na kolotoči slovo–chyba–backspace, zkrátka jsou neefektivní. Mnozí si postesknou, že předmět psaní na stroji, to ti dřívějšího data narození, či na klávesnici ti mladší ve škole měli, ale jen formálně, flákali ho a teď vidí, že by to byla jedna ze skvělých dovedností, kterou si již ze školy mohli odnést.

Často nám zkušenější a moudřejší říkají, co bychom měli dělat, ale my na ta doporučení nedáme a musíme k nim pracně a se zbytečnými oběťmi dojít vlastní zkušeností. Naopak absolventi škol, kde byl odpovědný ředitel a k výuce psaní přistoupili poctivě, nám po letech píší, že psaní na klávesnici je jedna z mála dovedností, kterou ze školy dodnes využívají, která je provází celý život, kterou jim vrstevníci či kolegové závidí.

Jak si může zájemce o program ZAV ověřit aktuální kondici svého psaní? Rozhoduje výsledek o formě nastavení výukového programu?

Zájemcům o výuku ovládání klávesnice metodou ZAV poskytuje Internetová škola (skola@zav.cz) nejen individuální vedení výuky virtuálním učitelem, ale i sestavu 25minutových opisů automaticky vyhodnocovaných. Výsledek „všema dvěma" může žák srovnat s výsledky mezinárodní soutěže a později i s vlastními, kdy už píše bez potřeby dívat se při psaní na ruce.

„Všema dvěma" bývá vyčísleno hodnotou kolem 50 čistých úhozů za minutu, po absolvování necelé tisícovky cvičení kolem 200, zkušení závodníci pak až 900! 

Co odlišuje program ZAV od nespočtu dalších programů dostupných na internetu?

Vždy se poněkud ohrazuji proti názvu „program ZAV“. Raději říkám výuka, je to průběžný individualizovaný proces na míru každému žákovi. Některý více chybuje, jiný je pomalejší, další dyslektik atd. Už jsem naznačil, že se zásadně odlišujeme v pořadí vyučovaných znaků.

Tradiční metodika F-J je velmi zastaralá, a navíc přinášející žákům zbytečné chyby.

Jaroslav Zaviačič ZAV

Mozková transformace čteného vjemu po napsání písmenka probíhá ve třech krocích: ruka – prst – směr. A právě v tom prvním rozhodování, která ruka má písmenko napsat, vzniká mnoho chyb z titulu takzvané symetrie. Proto ve výuce ZAV je symetrie rozbita, zásadně neučíme po sobě písmenka, která jsou na klávesnici umístěna symetricky. Stejně tak nejprve učíme pro každý jazyk ta nejdůležitější, tedy nejfrekventovanější.

Začínat výuku písmenem F pro češtinu je na rozdíl třeba od němčiny zcela zbytečné, toto písmenko není v našem jazyce nijak četné. Důležitým aspektem ZAVu je individualizace. Každý žák dostává cvičení podle toho, jak se mu daří, kde má slabiny, v čem je třeba, aby se zlepšil. Klavíristé mnoho technických cvičení přeskakují, podobně koncentrace schopní dobří čtenáři mnohá cvičení zaměřená na přesnost.

Češi jsou v tomto tisíciletí nejlepší na světě

20. července 2019 se uskutečnilo v hlavním městě Sardinie Cagliari mistrovství světa v informatice (záznamu a zpracování textů), pořádané v rámci 52. kongresu světové organizace Intersteno. Jak v Sardinii česká výprava dopadla?

Česká reprezentace slavila v tomto tisíciletí již jubilejní desáté vítězství. Mistrovství světa se koná každé dva roky a v letopočtu začínajícím dvojkou zatím nebyla poražena. Vždy si Češi odvezli minimálně polovinu udělených medailí. Máme velkou výhodu v tom, že díky individualizaci výuky odhalíme talenty velmi brzy, můžeme je rozvíjet, takže právě ve věkové kategorii žáků do 16 let a juniorů do 20 let slavíme největší úspěchy. Ne každé školství dokáže naučit a zaujmout pro psaní tak mladé žáky, zvláště v dnešní době mobilní komunikace.

Jaroslav Zaviačič se studenty Gymnázia Rožnov pod Radhoštěm a ředitelkou školy OA Olomouc Romanou Novotníkovou. Jonáš Vala (třetí zleva) – čtyřnásobný juniorský mistr světa z posledního MS v Berlíně, jeho sestra (druhá zleva) – čtyřnásobná žákovská mistryně světa a Michaela Venclová – majitelka několika medailí z MS.

ZAV

V loňském roce organizace Interinfo ČR, jejímž jste čestným předsedou, oslavila 20. výročí své existence.  Asi zde mohu prozradit, že jste je oslavili ve velkém stylu – ve spolupráci s federací Intersteno jste zorganizovali soutěž ZAV-100. Co bylo jejím cílem? V jakých disciplínách se soutěžilo a jakých jsme dosáhli úspěchů?

Soutěž byla tak trochu dárkem k mému životnímu jubileu. Z mých 80 let a 20 let Interinfo ČR vznikl název ZAV-100. Cílem bylo on-line v rámci jedné hodiny přivést co nejvíce účastníků na celém světě ke klávesnici a porovnat své síly s ostatními. Ať se nám to líbí, či ne, žijeme v online době a možnost si takto bez vysokých nákladů na cestování zasoutěžit se setkala s velkým ohlasem. Soutěžící od Argentiny po Bangladéš bojovali v minutovkách.

Každý má 25minutových pokusů, přičemž se nezapočítává nejvyšší výkon, ale z první minuty polovina a pak se k ní přidává vždy jen polovina zlepšení oproti průběžnému výsledku. Tak se eliminují extrémy, nikdo není stresovaný některou ze špatných minut, protože o průběžný výsledek nepřijde, ale vzápětí se o to víc snaží ho o pár úhozů vylepšit. Jediná skvělá minuta bez potvrzení dalšími výbornými působí vždy motivačně, ale sama o konečném výsledku po 25 pokusech nerozhoduje.

Škola ZAV spolupracuje také se středními školami. A také učení se přeneslo v době domácí karantény domů. Jak reagovala na aktuální karanténu středoškoláků škola ZAV?

Střední školy, zejména obchodní akademie, jsou stále klíčovými nositeli klávesnicové gramotnosti. Velmi si vážíme našich pedagogů ve středních i základních školách, jejich práce je náročná, zaujmout a motivovat dnešní žáky je opravdu složité. Abychom co nejméně narušili výuku, na dobu koronavirových prázdnin jsme umožnili úplně všem žákům pracovat z domácích počítačů.

ZAV

Máme velkou radost, že jsme tak mohli aspoň trochu přispět k ulehčení náročné práce pedagogů a podpořit žáky, kteří mají chuť na sobě v tomto nezvykle jinak organizovaném období zapracovat. Někteří nám dělají opravdu radost a vykazují skvělou pracovní morálku. Denně zpracováváme přehled těch, kteří aspoň o jedno cvičení doma postoupili. Bývá jich od dvou do deseti tisíc.

Také mnoho rodičů a dospěláků v této komplikované době řeší práci z domu. Musí často zvládat práci, běžné domácí činnosti, a navíc se učí s dětmi. Každý čas, který ušetří, má cenu zlata. Můžete nám zde ze své zkušenosti vyzdvihnout výhody psaní naslepo v kontextu ušetřeného času?

Paradoxně až takové extrémní situace umožňují mnohým pochopit význam psaní všemi deseti. Až teď rodiče vidí, kolik textu musí jejich dítě vyplodit, kolik prací musí elektronicky odevzdat, komunikovat s učitelem. Říká se, že všechno zlé je k něčemu dobré. Pozitivem karantény tedy může být právě tento aha-efekt mnohých, tedy pochopení, že naučit se psát na klávesnici je dobrou investicí.

„Z výuky ZAV jsem nadšená! Opravdu, moc mě to baví... a kromě samotného učení to beru jako skvělé cvičení na mozek. Doporučovala bych to každému, jako prevenci Alzheimera nebo zkrátka na procvičování myšlení. Samotná výuka je hodně o zklidnění a koncentraci... je to trochu jak jóga,“ říká paní Jana z Prahy.

Bohužel už dlouhá léta se snažíme prosadit do osnov, rámcových vzdělávacích programů, povinné psaní na klávesnici již na základní škole. Bohužel dosud jsme pochopení u těch, kteří rozhodují, nenašli. Spíš bohužel naopak. Třeba se i zde některým „rozsvítí“.

Stojí to za to – právě v této době, kdy není času nazbyt – věnovat ještě část dne výuce psaní naslepo?

Určitě ano.

I psychologové doporučují se v nenadálém volnu naučit něčemu novému. Proč by to nemohlo být psaní na klávesnici?

Od kolika let doporučujete s výukou psaní naslepo začít?

Podle našich zkušeností i jednoho rakouského výzkumu je to věk 9–10 let. A i to už je dnes možná pozdě, protože děti se již mnohem dříve s klávesnicí setkají. Jde ale také o to, aby dítě mělo dostatečně velkou ruku a klávesnici obsáhlo. Právě pro ty nejmenší vyvíjíme speciální verzi, která je hravější, dynamičtější, s kratšími cvičeními, aby dítě udrželo pozornost, s dětskou grafikou atd.

Naší aktuálně nejmladší studentce Johance je čerstvě 6 let. S metodou psaní naslepo ZAV se začala učit s maminkou a bráškou právě v době virové karantény. Johanka má velkou výhodu v tom, že hraje na klavír a na housle, takže ovládat prsty jí při výuce nedělá větších problémů. A díky tomu, že Johanka čte již od 4 let, nemá ani problémy s pochopením psaných textů.

Psaní na slepo ZAV

Kolik času a jak často by se měl student ZAVu věnovat? Kdy uvidí první zřejmé výsledky?

Je to podobné jako s výukou jazyků. Je lepší denně 15 minut než jednou za týden půldruhé hodiny. Když se daří, může žák psát třeba hodinu, to je velmi individuální. Doporučujeme také doplňovat výuku klávesnicovými hrami, aktuálně Houbařem, Cihlami, Trefou atd.

Jak už uvádím výše, po zhruba 30 hodinách je průměrný žák schopný přecházet pomalu na psaní všemi deseti a začíná být efektivnější než při hledání písmenek metodou orel (krouží, hledá, najde, spustí se).

Jsou ale žáci s různými poruchami učení, tam je třeba výrazně vyšší časové investice, ale třeba pro dyslektika je psaní na klávesnici velkou výhodou, protože rukou většinou píše nečitelně, pomalu.

Za kolik program ZAV pořídíme a co pro to musíme udělat?

Abyste se s výukou ZAV seznámil, není třeba na úvod platit nic. Stačí se registrovat ve formuláři na www.zav.cz / ČR / 100 bezplatných cvičení a můžete se pustit do práce. Teprve po řádném odzkoušení, zda žákovi tento styl výuky vyhovuje a technicky na jeho počítači funguje, se může rozhodnout, jaký rozsah cvičení si předplatí.


Pane Zaviačiči, v loňském roce jste také oslavil krásné životní jubileum 80 let. Tímto mi dovolte, jménem celé redakce časopisu SrdceMoravy.cz, Vám popřát zdraví, vitalitu a chuť do dalších let. Dovolte mi Vám také osobně vyjádřit úctu za vaši úžasnou a pro celou společnost prospěšnou práci.

Děkuji Vám za rozhovor.

Jaroslav Zaviačič


Jinde na SrdceMoravy